Echografie

Echografie is een beeldvormend onderzoek dat gebruikt wordt in het onderzoek naar de oorzaak van pijnklachten van bijvoorbeeld pezen, spieren en gewrichtsbanden. Het werkt met geluidsgolven die je niet hoort.

De fysiotherapeut maakt met echografie opnamen van het houdings- en bewegingsapparaat. Pezen, spieren, banden, slijmbeurzen, botten en gewrichten zijn ineens zichtbaar. Door een snellere diagnose van (sport)blessures is de kans op herstel groter en kan de duur van de herstelperiode verkleind worden.

Bij welke klachten gebruikt de fysiotherapeut echografie?

De fysiotherapeut kan de behandeling onder andere gebruiken bij:

• een spierblessure;
  • een peesblessure (bijvoorbeeld bij een gescheurde pees of bij een verkalking);
  • een slijmbeursontsteking;
  • verrekking of scheuring van gewrichtskapsel of banden;

Wat is echografie?

Echografie is een techniek waarbij geluidsgolven via een apparaat het lichaam doordringen en reflecteren op de scheidingslijnen tussen harde en zachte oppervlakken. Door training in het aflezen van deze beelden kan een therapeut door deze reflecties (die bestaan uit verschillende golflengtes) bepalen of er afwijkingen zijn van bepaalde structuren, zoals spieren, pezen en slijmbeurzen. Het meest bekende voorbeeld van echografie (echoscopie) is het maken van een zwangerschapsecho. Deze beeldvormende techniek kan echter ook binnen de fysiotherapie toegepast worden. Het kan uitkomst bieden bij het stellen van een juiste diagnose.

Het apparaat bevat een probe (ook wel transducer genoemd). Dit is het kleinere apparaat wat op het lichaam geplaatst wordt en wat de geluidsgolven uitzendt en de reflecterende informatie doorstuurt naar een computer, zodat er een beeld gevormd kan worden.
Het voordeel van deze beeldvormende techniek is dat de therapeut precies weet wat er zich binnenin uw lichaam af speelt